Pressemeddelelse 07 juli. 2020

TIL STRAKS UDSTEDELSE – PR_2020_07a_DK

7. juli 2020

NYE KORT OVER NUUK-REGION FOR JÆGERE, VANDRER OG FISKERE

Nuuk, Grønland – Ved hjælp af nye satellitdata har wow.gl oprettet de mest nøjagtige kort til navigering i Nuuk-regionen. De seks nye kort i stor opløsning og i stor skala, dækker Nuup Kangerlua (Godthåbsfjord) og Ameralik. Alle er tilgængelige i butikker og online fra 15. juli, og er beskrevet på maps.wow.gl.

FORBEDRING AF ANVENDELSESOMRÅDE OG KVALITET I NUUK FJORD- OG AMERALIK-KORT

De nye wow.gl-kort gør det meget lettere at udforske og finde en rute i Nuuk-området. De seks nye kort er designet til alle med interesse for naturen, både lokale og indbyggere, og strækker sig over hele Nuuk-fjordregionen. Hvert kort dækker 27 x 35 kilometer i skala 1:40.000 – perfekt til vandreture – og viser størstedelen af ​​de områder, der er populære til jagt, snescooter, skiløb, kano, kajak, camping og vandring – inklusive den populære rute Nuuk til Kapisillit. Populære stier tæt på Nuuk og alle offentlige hytter er markeret, og kortene præsenteres på grønlandsk, dansk og engelsk.

Lige i tide til sommersæsonen er Nuup Kangerlua Map Series den mest nøjagtige offentlig tilgængelige kortserie, der dækker dybt ind i Nuuks bjergrige fjorde. Kortene er baseret på de nyeste satellitdata og korrigerer fejl op til 100 m af højden, på nogle bjerge og uoverensstemmelser i søer og kystlinjer, der vises på ældre kort. De giver detaljerede oplysninger om hemmelighederne i Nuuks spektakulære terræn og de høje opløsninger på ti meter konturer gør ruteplanlægningen lettere og sikrere.

Mark Hutchison, lokal beboer og geolog i Nuuk, som har lavet kortene, siger: ”Besøgende og lokale har nu en ressource til at vide nøjagtigt, hvad der ligger foran dem i fjordene og åbner døren til større og sikrere eventyr”. De nye kort er blevet hilst velkommen af ​​lokale organisationer som Asiaq, Visit Greenland, Guide to Greenland og den lokale Nuuk Klatreklubben, Snescooterforeningen Qamutit og Vandreforening Pisuttartut Peqatiiffiat. Bestyrelsesmedlem i den Grønlandske Vandreforening, Egill Steingrimson, siger: ”Kort i denne skala vil gøre det meget lettere at finde de nemmeste og sikreste ruter i det stejle landskab”. Kortene kan bestilles online på maps.wow.gl/shop med gratis forsendelse til Grønland og i butikker i Nuuk – Orsiivik, Pikkori Sport, Grønlands Nationalmuseum og arkiv, Grønlands Kontorforsyning, og Tupilak Travel – og Pilersuisoq i Kapisillit.

PÅ VEGNE AF WOW.GL
     “Mark Hutchison”
Mark T. Hutchison, Administrator

For yderligere information:
E-mail: admin@maps.wow.gl

HURTIGE FAKTA:

• De seks nye kort dækker Nuup Kangerlua (Godthåbsfjord) og Ameralik
  • Produceret i Nuuk af lokal beboer, Mark Hutchison, i samarbejde med Asiaq Greenland Survey
  • Kortene bruger de nyeste satellitdata, der korrigerer mange fejl på ældre kort
  • Designet til lokale beboere og besøgende
  • En betydelig ressource til forbedring af sikkerhed for mennesker, der ønsker at udforske naturen
  • Kan både købes som praktisk foldede kort i et vandtæt hylster eller som flade kort til ophængning